woensdag 4 april 2012

Dubbel slachtoffer




 De schrijnende verhalen van de slachtoffers van het drama in het winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn maken pijnlijk duidelijk waar lokale overheden falen. Zij zou als uitvoeringsorgaan moeten functioneren maar verschuilt zich nog te vaak achter het naleven van eigen procedures en regeltjes, het schrijven van beleidstukken en, niet geheel onbelangrijk, de eigen belangrijkheid.

Zij vergeet daarbij regelmatig de primaire taak die zij heeft zoals de zorg voor de lokale bevolking bij incidenten die de openbare orde en veiligheid raken en de regierol die de burgervader daar dient te pakken bij crises en calamiteiten. Zo ook in Alphen aan den Rijn. 

In de media leek burgervader Bas Eenhoorn van Alphen aan den Rijn onmiddellijk na het drama, samen met hoofdofficier Kitty Nooij en korpschef Jan Stikvoort, zijn rol uitstekend te pakken. Nu, echter blijkt dat beeld bijgesteld te moeten worden. Een crisis dient niet alleen bezworen te worden op het moment zelf, maar onderdeel daarvan dient professionele nazorg voor slachtoffers te zijn,  hoe lang die nazorg ook nodig is. 

Als Eenhoorn een crisisorganisatie onder leiding van de GGD had ingericht met een goed bereikbare frontoffice en een goed ingerichte backoffice zouden slachtoffers een laagdrempelige voorziening hebben gehad waar noodzakelijke professionele geestelijke en praktische hulp zou kunnen worden gegarandeerd. Het is algemeen bekend dat de gevolgen van zo’n ramp verder strekken dan de relatief korte periode waarin er nu aandacht is geweest. Zo kampen slachtoffers nog steeds (of pas nu) met geestelijke nood en de gevolgen daarvan zoals problemen op het werk en in huis. 

De kritiek die kamerlid Ahmed Marcouch vorige week uitte op het verloop van dit proces voor slachtoffers is terecht zo werd bevestigd door een raadslid van de SP in Alphen aan den Rijn in de plaatselijke krant Alphen CC. De slachtoffers worden geconfronteerd met beloftes die gedaan zijn die momenteel niet worden nagekomen en tevens is bijvoorbeeld een groot deel van de schade nog niet vergoed. Daarnaast wordt hulp die wordt gevraagd niet of nauwelijks geboden.  

In plaats van deze kritiek serieus te nemen, weersprak Eenhoorn de kritiek en opende een mediaoffensief niet gericht op de slachtoffers, maar op Eenhoorn zelf. Zo gaf hij in een verklaring aan dat hij onaangenaam getroffen was door de kritiek van Marcouch, dat hij zich verbonden heeft gevoeld met alle slachtoffers maar dat hij niet over alle gegevens van betrokkenen mocht beschikken omdat privacywetgeving dat niet toe zou staan. Een burgemeester die regels en procedures laat prevaleren boven het menselijke aspect heeft het niet begrepen. Pas vandaag (!) werd een artikel over de nazorg op de gemeentelijke website geplaatst met daarin doorverwijzingen naar zorginstellingen en het piketnummer van de gemeente. 

In de afgelopen periode heeft burgemeester Eenhoorn onder andere zijn boek over het schietdrama gepresenteerd en heeft op die wijze geld verdiend aan het voorval, waar slachtoffers niet werden gehoord. “Het boek” zo vertelde Eenhoorn “droeg bij aan mijn verwerking van het voorval”.  Een zuur gegeven voor bijvoorbeeld de enkele slachtoffers die een renteloze lening ontvingen teneinde liquiditeitsproblemen het hoofd te bieden. Daar staat nu namelijk de deurwaarder op de stoep om diezelfde 'troostlening' te incasseren terwijl het leed voortduurt. 

Enkele slachtoffers hebben inmiddels aangegeven niet naar de herdenking op 9 april te gaan.

4 opmerkingen:

  1. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik me niet diep in deze materie heb verdiept...

    Maar zullen inspanningen van de overheid nou echt het verschil maken om een trauma of het verlies van een naaste beter te kunnen verwerken? Professionele nazorg klinkt mooi maar uiteindelijk is rouwverwerking iets waar nabestaanden zelf vorm aan moeten geven. Een gemeente heeft in een geval als dit natuurlijk de plicht om kaders te bieden voor rouwverwerking, maar rouwverwerking blijft iets persoonlijks. Na het onvermijdelijke overlijden van onze naasten, ouders, partners of zelfs soms kinderen staat er ook geen leger zielenknijpers paraat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Het boek droeg bij aan mijn verwerking..." en toen stopte ik even met lezen. We moeten inderdaad niet vergeten dat het leed van een burgervader natuurlijk vele malen erger is dan het leed van de nabestaanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Hans Rouwverwerking is inderdaad erg persoonlijk. In dit geval is er echter sprake van trauma's die zijn opgelopen in de openbare ruimte in een 'niet-Nederlands' incident. Je mag dan van de overheid verwachten (zeker gezien de rol van de BM die verantwoordelijk is voor de openbare orde) dat hij dusdanige maatregelen treft dat slachtoffers zich voelen gehoord. Slachtoffers met een trauma krijgen vaak last van gedragsveranderingen, disfunctioneren, verlies van huis, werk en gezin. Dat gaat verder dan alleen de rouwverwerking. Het gaat vaak ook om hele praktische zaken.

    @Ferry Juist! Ik schrok me kapot toen ik dat hoorde. Dan heb je het niet begrepen... Het boek kwam overigens uit op 9 december, exact 8 maanden na het incident. Je kunt het er maar druk mee hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Naar mijn bescheiden mening zijn het de ouders van de 'dader', met de meeste empathie naar de slachtoffers, vanaf het eerste moment. http://arieboomsma.wordpress.com/author/hardkoppie/page/6/

    BeantwoordenVerwijderen