Gisteravond werd ik aangenaam verrast door @deniz_G_E (aka Deniz Gerecsey-Erdogan) op mijn beachparty. Zij had mij door SocialPeople langs de socialmedia meetlat laten leggen. Hieronder de uitkomsten.
SocialPeople legt voor het blad Management Team elke twee weken een CEO langs de socialmedia meetlat. Wij kijken naar volume, naar bereik en naar impact van die persoon. En ik kan nu al concluderen dat Jacqueline veel belangrijker is dan een Herman van Campenhout (baas van de Telegraaf Media Groep), een Daniel Ropers (CEO van Bol.com) of een Reinout Oerlemans. Even wat cijfers: 16.377 tweets uitgestuurd sinds 15 augustus 2009, 516 volgers, gemiddeld zo'n 5 reacties op haar posts op haar weblog en talloze via twitter (want Jacqueline weet precies hoe je sociaal media kanalen inzet om je eigen blog te promoten...). 5 reacties lijkt overigens weinig, maar is veel. Even ter illustratie: bij een krant telt elke ingezonden brief voor 500 lezers, dus het is dan ook niet vreemd dat er in totaal 3753 bezoekjes zijn gebracht aan haar blog.
Volgens het programma Klout, dat analyseert wat je invloed is op social media, is Jacqueline een specialist. Iemand die veel weet over een onderwerp (of in haar geval een aantal), daar regelmatig over schrijft, de discussie aanjaagt (lees: een mening heeft) en met haar volgers in gesprek gaat. Nu dat blijkt ook wel uit de 10 blogposts op haar eigen blog http://makbouli.blogspot.com/. Jacqueline schrijft open en eerlijk over openbare orde en veiligheid, politiek, het half Marokkaans zijn, twitter, het africhten van hondjes en haar vroegere (oké, heel erg vroegere) voorliefde voor een blowtje en schaamt zich nergens voor. (Je moet maar durven te schrijven op een weblog dat FrontaalNaakt heet...).
Een smetje: Jacqueline heeft haar tweets afgeschermd, dus niet iedereen kan ze zien. Voor de rest is het een socialmedia-cv waar menig CEO, stadsdeelvoorzitter en/of burgemeester nog een puntje aan kan zuigen. Iedereen in de leer bij Jacqueline zou ik zeggen.
En oh ja, ze kan dus echt schrijven. Misschien aardig om te vermelden dat de ex-hoofdredacteur van Metro, Rutger Huizenga dat vindt, want serieus: had ik daar nog gewerkt, dan had ik haar qua schrijfstijl blind aangenomen.
Makbouli in cijfers:
16.377 tweets uitgezonden
1 eigen YouTube-kanaal
520 volgers op Twitter
260 connecties op Linkedin
3753 bezoeken aan haar weblog
10 blogs op eigen blog
1 vermelding op nu.nl (over Amsterdamse politie wil meer allochtone agenten...)
5: gemiddeld aantal reacties op haar blogposts
46: influencersscore via Klout
SocialPeople maakt sociale media toegankelijk en rendabel voor de media, non-profit en marcomsector. Zij zijn een no-nonsense social media bureau met een sterke focus op organisatie, uitvoering en resultaten. SocialPeople zet de beste social media experts in uit de media, non-profit en marcomsectoren en helpt je scoren met campagnes, online reputatiemanagement, co-creatie, online fondsenwerving, contentmanagement en branding. Van strategen tot (in-house) uitvoerders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten